Köpvillkor

Köpvillkor

Priser och betalning

Priser anges exklusive moms. I kundvagnen kan man alltid se det totala priset inklusive frakt och moms.

OBS! En extra expeditions/hanteringskostnad tillkommer om ordersumman understiger min ordervärde (innan frakt) på 150SEK exkl. moms.

Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt. 

Faktureringsvillkor: 15 dagar efter sedvanlig kreditprövning.

Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt. Vi använder oss av DHL för våra leveranser, läs mer om fraktalternativen här >

Ångerrätt

Öppet köp - privatpersoner

För privatpersoner gäller öppet köp i 14 dagar på lagerförda produkter. Om köpet gäller en kundspecifik vara, "ej lagervara" – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, upphör ångerrätten i och med att varan börjar produceras.

Vid reklamation, felleverans eller byte ska Layout & dekor kontaktas innan varan skickas tillbaka. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig och vilken vara det gäller. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den.

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Returnerad vara ska vara i obruten förpackning. Du får inte använda varan, men får naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av vårdslöshet förlorar du ågerrätten.

Felproduktion orsakad av oss ersätts med ny produkt eller återbetalas efter godkännande av oss. Vid felleverans eller reklamation av defekt vara står Layout & dekor för frakten.

Bytesrätt - företag

För företag gäller bytesrätt på lagerförda produkter inom 14 dagar. Om köpet gäller en specialtillverkad vara, "ej lagervara" – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, upphör bytesrätten i och med att varan börjar produceras.

Felproduktion orsakad av oss ersätts med ny produkt eller återbetalas efter godkännande av oss. Vid felleverans eller reklamation av defekt vara står Layout & dekor för frakten.

Vid reklamation, felleverans eller byte ska Layout & dekor kontaktas innan varan skickas tillbaka. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå vilken vara det gäller,  skäl för reklamation/byte och vem hos oss du pratat med.

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Retunerad vara ska vara i obruten förpackning. Du får inte använda varan, men får naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av vårdslös hantering förlorar du bytesrätten.

GDPR

Dataskyddsförordningen, mer känd som GDPR efter engelskans General Data Protection Regulation, är en europeisk förordning med syftet att stärka och harmonisera skyddet för levande, fysiska personer inom Europeiska unionen vid hantering av personuppgifter.

GDPR ersatte den tidigare Personuppgiftslagen (PuL) den 25 maj 2018. Lagen är framtagen för att stärka rättigheterna för den enskilde när det gäller personlig integritet. Företag kan inte längre äga persondata, utan bara låna den. Som enskild har du rätt att när som helst begära utdrag, ändring eller radering av person uppgifter.

Layout& Dekor sparar följande persondata om våra kunder:

Kunder: Förnamn, Efternamn, Företag/organisation, E-post, Person-/org.nr, Momsnummer, Adress, Postnummer, Ort, Land, Telefonnummer.

Beställningar: ip-adress, E-post, Person-/orgnr, Momsnummer, Adress, Företag, Förnamn, Efternamn, Adress, Postnummer, Ort, Telefonnummer.
Personuppgifterna lagras i våra CRM-, fakturerings-, epost- samt valt system för webbanalys. Vi använder enbart de personuppgifter som är förenligt med det ursprungliga ändamålet för vilket de samlats in.

Layout & dekor behandlar dina personuppgifter i syfte att:
Fullgöra våra förpliktelser gentemot dig som kund, såsom administration, bearbetning och genomförande av köp, fakturering och tillhandahållande av support.

Möjliggöra allmän kundvård och kundservice, såsom att besvara frågor och rätta felaktiga uppgifter.
Möjliggöra kommunikation med dig, lämna information, erbjudanden, evenemanginbjudningar och riktad marknadsföring per e-post, SMS och telefon avseende Layout & dekors produkter.

Som kund kan du när som helst begära utdrag, ändring eller radering av dessa uppgifter.

Samtycke
Vid beställning av produkter och tjänster samtycker du till att dina personuppgifter, inklusive e-postadress, mobiltelefonnummer för samtal och SMS samt eventuella andra digitala adresser får lagras och användas inom Layout & dekor.

Enligt svensk lag måste man spara orderunderlag i sju år.

För att ändra eller radera dina uppgifter, kontakta kundservice på följande e-postadress reklam@layout-dekor.se eller på telefon 0158 13200.

Cookies

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och kan användas för att följa vad besökaren gör på webbplatsen, till exempel för att användaren ska slippa fylla i samma information två gånger.

Cookies kan användas för att ge bättre service, men kan samtidigt innebära att personuppgifter lagras. Ingen personliga information så som e-post eller namn, sparas om besökaren. Cookien kan inte identifiera dig personligen, utan endast de webbläsare som finns installerad på din dator och som du använder vid besöket på vår webplats och webshop.

Du kan avstå ifrån att låta Layout & Dekors webbsidor lagra cookies i din dator genom att göra en inställning i din webbläsare. Du kan då av funktionella skäl inte längre använda vissa funktioner på webbsidorna.


Leveranser

Leveranstider – Företag
Produkter märkta med "Ej lagervara" tillverkas vid beställning och skickas i normala fall från oss inom 10 arbetsdagar från beställningsdatum, om inget annat anges.

Längre leveranstider kan förekomma vid beställning av stora kvantiteter eller under högsäsong och kring helgdagar och semestertider.  

Beställer du flera produkter sänder vi som regel alltid dessa i samma försändelse.

Leveranstider – Privatkunder
Produkter märkta med "Ej lagervara" tillverkas vid beställning och skickas i normala fall 10 arbetsdagar från det att förskottsbetalningen har registrerats.

Längre leveranstider kan förekomma vid beställning av stora kvantiteter eller under högsäsong och kring helgdagar och semestertider. 

Beställer du flera produkter sänder vi som regel alltid dessa i samma försändelse.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott.

 Se även:
konsumentköplagen,
distans och hemförsäljningslagen
 ALG20.

 

Våra fraktsätt


Vi levererar alla produkter med DHL inom Sverige.

DHL Servicepoint - Leverans till uthämtningsställe

Privatperson (och företag på begäran)


För att ge våra privatkunder största möjliga service använder vi oss av DHL Servicepoint vilket innebär att du enkelt hämtar ut ditt paket på något av DHL's många utlämningsställen. Du hittar utlämningsställena över hela landet på platser som du besöker varje dag: affären runt hörnet, bensinstationen eller kiosken. Alla transporter är klimatsmarta. Det betyder att DHL kompenserar för koldioxiden som släpps ut, så att effekten på miljön blir lika med noll.

Vi aviserar våra paket via e-post samt sms direkt till din mobiltelefon. Påminnelse skickas via sms och brev. Utlämning sker mot uppvisande av legitimation och sändningsnummer.

Försändelser levereras till ditt närmaste DHL Servicepoint som räknas ut ifrån ditt postnummer, vill du byta till ett utlämningsställe nära t.ex din arbetsplats skriv det i meddelande rutan vid beställning i kassan.

OBS! om vi redan skickat paketet kan vi tyvärr inte kostnadsfritt ändra utlämningsställe eller adress.

Klicka här för att hitta Närmaste DHL Servicepoint

Paketet finns i 14 dagar på Service Point utlämningsställe för avhämtning. Hämtar du inte ut din beställning i tid går den automatiskt i retur till oss. För ej uthämtade paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift. Observera att outlösta paket inte omfattas av ångerrätten. 

Till företag skickar vi varorna per automatik med DHL Företagspaket direkt till leveransadressen. Ingen avisering sker. Adressen måste därför vara bemannad kontorstid, vardagar 08:00 - 17:00, för mottagande. Vill ni att paketet skickas till närmaste DHL Service Point för upphämtning istället, måste detta uppges i rutan för "meddelande till butik".

DHL Företagspaket - Ingen avisering

Endast företag


OBS! Bara till företagsadress med ett företagsnamn som mottagare.

Till företag kan vi skicka varorna med DHL Företagspaket, DHL kör ut och levererar varorna direkt till leveransadressen. Ingen avisering sker. Adressen måste vara bemannad kontorstid  vardagar 08:00 - 17:00, för mottagande. Vill ni att paketet skickas till närmaste DHL Service Point för upphämtning istället, måste detta uppges i rutan för "meddelande till butik".

OBS! om vi redan skickat paketet kan vi tyvärr inte kostnadsfritt ändra utlämningsställe eller adress.


Vi förbehåller oss rätten att debitera för dom kostnader som kan uppstå om det inte går att leverera till angiven leveransadress.

Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna.

Hämta själv i butik - Gnesta

Privatperson och företag

Om du vill hämta dina varor själv kostnadsfritt hos oss väljer du "Hämtas hos Layout & Dekor" som leveranssätt i kassan. Då hämtar du ut dina produkter i våran lokal på Margretedalsvägen 2, 64634 Gnesta. Vi kontaktar dig när varorna finns klara för upphämtning.

Öppettider och kontaktuppgifter finner du här>

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.